Medellín

Van néhány város a világon, amelynek már a nevétől is a rettegéssel vegyülő kiváncsiság nyilal az igényes turista gerincébe. Bejrút, Szarajevó, Érd és Groznij mind olyan helyek, amelyek felkeresésétől a jóérzésű édesanyák óva intik gyermekeiket. E díszes társaságban is kiemelt helyet foglal el Medellín. A közelmúltban valóban voltak időszakok, amikor Kolumbia második legnagyobb városát túlzás nélkül lehetett földi pokolnak nevezni, ma viszont – akárcsak a felsorolt települések egy részében – már egészen más a helyzet.

Hogy Medellín alapvetően más, mint az eddig felkeresett latin-amerikai nagyvárosok, már a repülő leszállása előtt látszott. Hatalmas, medencével felszerelt paloták sorakoztak egymás mellett, és nyoma sem volt a dél-amerikai repülőterek környékére jellemző lepukkantságnak. Medellín nemzetközi reptere jó messze van magától a várostól, ám a közel egyórás buszúton sem sikerült nyomornak vagy rendezetlenségnek még a szagával sem találkozni. Egyértelműen ez tűnt a kontinens általam látott leggazdagabb darabjának, és bár később persze kiderült, hogy Medellínben is van szegénység. a város általános jómódja szinte mindenhol szembetűnő volt.

Ha a baj nem jár egyedül, Medellín a legjobb példa arra, hogy a szerencse sem. Az Egyenlítőhöz közel, 1500 méter magasságban fekvő városnál jobb klímájú hellyel például még soha nem találkoztam. Nappal kellemesen meleg van, de csak annyira, hogy akinek nem kell a tűző napon fizikai munkát végeznie, az biztosan nem fog nagyon megizzadni. A levegő viszont éjszaka sem hűl le, a medellíni estéket a jóisten is arra teremtette, hogy a jómódú és feltűnően jó kiállású lakosság szabadtéri vendéglőkben és szórakozóhelyeken üldögéljen, rövidnadrágban és trikóban. Persze a medellíniek ennél sokkal hiúbbak, és egyébként is nagyon szeretnek teljesen klímaidegen ruhadarabokra pénzt költeni, ezért a férfiak vastag pulóverben, a nők pedig még nap közben is magas szárú csizmában parádéznak.

A város eredetileg a Medellín folyó partján, egy völgyben épült, a modern metropolisznak viszont már csak a központja fér el itt. Akinek nem jut hely, illetve nem akar keveredni a pórnéppel, az a hegyoldalakba költözik. Itt vannak a természetesen Medellínben is megtalálható szegénynegyedek, ahol az összetákolt házikókon nem nagyon segít, hogy sok a város focicsapata, az Atlético Nacional zöldjére van mázolva. És itt vannak a nagyon felső középosztály által lakott, felhőkarcoló-szerű lakótornyok is, amelyek a helyszűke miatt az egyetlen reális építkezési lehetőséget jelentik. A kilátás a völgybe és az annak túloldalán emelkedő hegyekre mindenhonnét lenyűgöző, de a legjobb mégis abból a bevásárlóközpontból, amelyliknél jobb fekvésű a műfajban biztosan sehol sem létezik.

A városkép húsz éve még nem lehetett ilyen rendezett, de elsősorban nem ez ijesztette el Medellíntől a turistákat. Ahogy nyilván mindenki tudja, a nyolcvanas-kilencvenes években itt székelt a híres-hírhedt Medellíni Kartell, és annak feje, Pablo Escobar, akit végül 1993-ban tudott csak levadászni egy amerikaiak által kiképzett, kolumbiai rendőrcsapat. Egy ideig ez a kartell szállította Amerikába az ott elfogyasztott kokain kilencven százalékát, aminek köszönhetően olyan kevés idő alatt olyan sok pénz folyt be Kolumbiába, amennyire gyakorlatilag nem volt példa a szervezett bűnözés történetében.

A kábítószerkereskedelem vonzza az erőszakot, és Escobar uralma alatt, illetve a halálát követő, kaotikus években Medellínbe csak az utazott, akinek muszáj volt, vagy akinek eleve köze volt a kokainhoz. A golyók mindenkit elérhettek, még a kolumbiai válogatott focisták sem voltak védve, ahogy azt szegény Andrés Escobar (nem rokon) is megtudta, amikor az 1994-es vébén elkövette azt a hibát, hogy öngólt szerzett az USA ellen.

 

Természetesen Amerika ma is Kolumbiából vásárolja kokainjának nagy részét, csak a kereskedelmi útvonalak módosultak, és a játékot is mások játsszák. Medellín megszűnt földi pokol lenni, ma már Mexikóban gyilkolják egymást a kokainért, illetve Kolumbia más részein dúl az ostoba drogellenes háború nélkül már talán rég lezárható körmérkőzés a kormány, a baloldali és a jobboldali terroristák közt. A medellíniek viszont tanulhattak a múlt hibájából, mert ugyan városuk ma már a béke szigete, a globális kokainpiac profitjának jó része még mindig itt csapódik le. Egy jómódú medellíni a város utcáin szaladgáló nagyon jó autóknak a nyolcvan százalékát saccolta egyenesen a kokainból származónak.

Egy ilyen helyen viszont nehéz eldönteni, hogy pontosan mi származik a kokainból. Aki tonnaszámra küldi Amerikába az anyagot, az nyilván ebből gazdagodott meg. Na de mi a helyzet a Porsche-szalon tulajdonosával, aki teljesen legálisan árul drága német autókat bűnözőknek? És az étteremtulajdonossal, aki látva a medellíniek hedonista hajlamait, szakácst hozatott Peruból, és menő éttermet nyitott az egyik Rózsadomb-szerű kerületben, hogy a kokainbáróknak Porschét áruló kereskedőnek legyen hol vacsoráznia péntek este a feleségével?

A kérdés eldöntését külön nehezíti, hogy a paisák, ahogy a város és környékének lakóit hívják, mindig is híresen jó kereskedők voltak, akik egy medellíni szerint még a kolumbiai arab kisebbségnél is ügyesebben adnak és vesznek. Így a válasz valami olyasmi lehet, hogy bár a mai Medellín alapjait egyértelműen kokainból építették, különben egyszerűen nem lehetne ennyi pénz a városban, most már nem lehet szétválasztani, és tulajdonképpen teljesen mindegy is, hogy melyik peso legális, és melyik nem. A lényeg, hogy a szörnyű évek után Medellín Latin-Amerika egyik legjobb helye lett.

A poklot megjáró városok lakói a béke beköszöntével egyébként is nagyon szeretnék élni. Állítólag így van Szarajevóban is, ahol sajnos még nem jártam, de például Bejrúton biztosan látszik, hogy amikor éppen nincs polgárháború, a helyiek elképesztő kedvvel állnak neki az élet élvezésének. Örülnek, hogy lövöldözés veszélye nélkül mehetnek el vásárolni vagy szórakozni, és eleve annak, hogy egyáltalán élnek. Így a város szórakozónegyede még hétközi estéken is tele van, péntektől pedig fürtökben lobognak a BMW-k és a szilikoncsöcsök.

Van azonban Medellínben valami, ami érdekesebb annál, hogy a városiak a béke eljövetelével nekiálltak élvezni az életet, ha már egyszer futja rá. Már Bogotában is feltűnt, miközben a hétvégén a forgalom elől szinte teljesen lezárt belvárosban korzózó, bringázó és görkorcsolyázó középosztály közt sétáltam, hogy a kolumbiai nagyvárosokban nemcsak latin-amerikai de globális mércével is progresszív urbanisztikai újításokba szeretnek belevágni. Bogotá alig szenvedett kevesebbet, mint Medellín, és valahogy Kolumbia mindkét nagyvárosában egymást követik a szokatlan, bátor, és néha még jól is elsülő ötleteket bevető polgármesterek.

A kolumbiai nagyvárosok így tulajdonképpen elég jó érvek azoknak, akik már egy ideje azt kívánják, bizonyos kelet-európai országok omoljanak csak össze, hogy a kollektív pofáraesés után végre történjen valami a lábvíz helyett. Bogotában nemcsak a biciklit preferálják, hanem olyan profi és kiterjedt, zárt pályás, tehát villámgyors buszhálózat van, amilyet én még Európában sem láttam. Medellínben nemcsak magasvasút működik, hanem a világban teljesen egyedülálló módon az Ausztriából ismert kabinos sílifteket is a tömegközlekedés részévé tették. A völgy mindkét oldalán kapaszkodnak fel ilyen libegők, és ámuldozás közben csak arra kell figyelni, hogy az ember beszálláskor ne keresse automatikusan, hogy hova tehetné a síléceit.

Buenos Airesről és Santiago de Chiléről előre tudtam, hogy világvárosok lesznek, Medellín esetében viszont ez annyira meglepett, hogy mindenképpen szeretnék még ezen az úton visszamenni, és tovább álmélkodni.

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.